دیجیتال مارکتینگ شامل چه خدمات و سرویس‌هایی می‌شود؟

دیجیتال مارکتینگ یکی از ضروری ترین روش ها برای ارتباط موثر و موفق با مخاطبین برند است. دیجیتال مارکتینگ به عنوان ترند در حوزه بازاریابی نیست بلکه یک ابزار است برای موفقیت در حوزه بازاریابی و البته تبلیغات، چرا که برخلاف دیگر ترندهای بازاریابی، شما هر فعالیت خود را می‌توانید اندازه‌گیری کنید.

در یک تعریف ساده، بازاریابی دیجیتال یعنی معرفی و تبلیغ محصولات یا خدمات در بسترهای دیجیتال از جمله اینترنت یا دستگاه‌های دیجیتال. این ابزارها می‌توانند شامل پیام رسانی متنی، ویدئو، اپلیکیشن، پادکست‌ها، بیلبوردهای الکترونیکی، تلویزیون دیجیتال و کانال‌های رادیویی و غیره باشند. بازاریابی دیجیتال به یک سازمان امکان می‌دهد کمپین‌ها، محتوا و استراتژی خود را تجزیه و تحلیل کند تا بفهمد چه کاری انجام می‌دهد.

 

تفاوت تبلیغات دیجیتال با تبلیغات سنتی

طبق پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته و بخش بزرگی از آن محقق شده است، حجم تبلیغات دیجیتال از تبلیغات سنتی در کشورهای توسعه یافته سبقت گرفته و این ترند در ایران نیز در حال شکل گرفتن است.

مهمترین تفاوت مهم دیجیتال مارکتینگ با سایر ابزارهای بازاریابی در بخش تعاملی آن است. فضای وب و شبکه های اجتماعی Social Networks امکانی را در اختیار صاحبان کالا و خدمات می‌‎دهد تا بتوانند بدون واسطه با مخاطب یا مشتری خود تعامل کنند.

تبلیغات دیجیتال برخلاف مابقی ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی سنتی قابل اندازه‌گیری است و این موضوع مهمترین ویژگی آن است. با تعریف شاخص اندازه گیری کلیدی KPI می‌توان میزان موفقیت یک کمپین تبلیغات دیجیتال را نسبت به بودجه و هزینه انجام شده اندازه‌گیری کرد؛ چیزی که در مورد رسانه‌های آفلاین همچون تبلیغ در نشریات و اجاره بیلبورد قابل محاسبه نیست و در مورد تبلیغات تلویزیونی نیز به شکل دقیق اندازه گیری نمی‌شود.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

بازاریابی دیجیتال عمدتاً به دلیل دستیابی به مخاطبان هدفمند برجسته شده‌ است. ۸۹ درصد آمریکایی‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند و ۳۱ درصد تقریبا به طور مداوم آنلاین هستند. به عنوان یک بازاریاب مهم است که از این مساله با حضور تبلیغاتی آنلاین بهره‌مند شوید.

بازاریابی دیجیتال و سئو مارکتینگ باید یکی از تمرکزهای اصلی استراتژی کلی بازاریابی در هر کسب و کار باشد. قبلاً هرگز راهی وجود نداشت که در تماس مداوم با مشتریان خود بمانید. اما اگر شما هرچه بیشتر از فرصت‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، بیشتر می‌توانید پتانسیل رشد شرکت خود را تحقق بخشید.

اگر شما مارکتر باشید احتمالاً در بازار دیجیتال با چالش های جدیدی روبرو هستید. این کافی نیست که فقط مشتریان خود را بشناسید؛ شما باید سلایق و رفتار آن‌ها را بهتر از هر کس دیگری بشناسید تا بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا آن‌ها پذیرای پیام شما باشند. تعامل در شبکه‌های اجتماعی یکی از ارکان مهم در موفقیت کسب و کار شما است.

برای انجام این کار، شما به یک دیدگاه یکپارچه از ترجیحات مشتری و انتظارات در تمام کانال‌ها، وب سایت‌های ارتباط جمعی، موبایل، پست مستقیم، نقطه فروش و غیره نیاز دارید. هرچه مشتری شما نسبت به رفتار و اولویت‌های شما عمیق‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که آن‌ها را در تعاملات پر سود وارد کنید.

 

چالش‌های دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing Challenges

در حوزه دیجیتال مارکتینگ سه چالش بزرگ وجود دارد:
اول این‌که تنوع رسانه‌های آنلاین باعث می‌شود تا صاحبان برند برای برنامه‌ریزی و فعالیت در هر رسانه با مشکل روبرو بشوند؛ ده‌ها شبکه اجتماعی، سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و وب‌سایت‌های پربازدید تنها بخشی از رسانه‌های آنلاین هستند. برای همین اکثر شرکت‌ها استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را موازی با برنامه های بازاریابی خود به شکل داخلی نوشته و مدیریت و تولید محتوای آن را برون‌سپاری می‌کنند.دوم هزینه پایین و باور اشتباه به عدم نیاز به تخصص در رسانه‌های آنلاین در مقایسه با

سایر رسانه‌ها است که باعث می‌شود تعداد زیادی از برندها با رویکردهای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای برای تبلیغ به این فضا هجوم بیاورند و این خودش سبب تشدید رقابت می‌شود. فراموش نکنید که برخلاف تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال کاری بلند مدت است و نیاز به شناخت کافی از فضا و مخاطب دارد.

سوم اینکه انفجار اطلاعات در رسانه‌های آنلاین باعث می‌شود مخاطب شما با حجم زیادی از تبلیغات روبرو شود. بسیاری از این افراد با واقعیت آن کالا یا خدمت زیاد آشنایی نداشته و سبب کم شدن اعتماد مصرف‌کننده نسبت به همه تبلیغات در فضای مجازی می‌شود.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *